tirsdag 28. juli 2009

Internett o'hoi!

Endelig var nettet på plass i den nye leiligheten. Vært mye hektisk i det siste, men jeg har fått snurra førsteskiva til The Brought Low (som selvsagt bare er tilgjengelig på vinyl) et par ganger. De er litt bluesrockete greier med litt stonerlyd av og til på førsteskiva, men på andreskiva (Right on Time) ble det enda mer blues, dog litt uryddig lydbilde, og det mangla litt på låtkonstruksjonen også. Men ifølge dem selv så er tredjeskiva på vei, så får håpe de er litt sikrere og produserer et skikkelig resultat.

Også hengt meg litt opp i klassisk musikk i det siste, har snurra noen vinyler med Karajan som tolker Tsjajkovskij, og det er deilige greier (det er klin umulig å linke til dette på Spotify siden navnet opptrer på hundre forskjellige måter, men søk på den engelske skrivemåten 'Tchaikovsky'). I tillegg har jeg hørt masse på min desiderte favorittkomponist, Stravinskij, spesielt Vårofferet (Rite of Spring/Sacre du Printemps - her i en helt ok versjon ved Columbia Symphony Orchestra. Her, derimot, er det en veldig god versjon av Ildfuglen ved London Symphony Orchestra). Vinylen min er ved Orchestre Symphonique de Montreal, og det låter særs bra. Jeg driver og lærer meg kontinuerlig hvilke komponister jeg liker, hvilke områder av klassisk jeg ikke liker (jeg kan for eksempel ikke fordra kammermusikk fra barokken), og har så smått begynt å lære meg litt om hvilke orkester som er noe å samle på. Det er et helvete å holde oversikt, men det er jo greit å prøve å oppdrive en best mulig innspilling av verkene man liker. Enn så lenge hiver jeg meg over vinyler med tilsynelatende gode orkester og komponister jeg liker, og tar det derfra. Så får man se om jeg greier å spare opp til en anstendig vinylsamling med Wagners Götterdämmerung.

Til slutt så børsta jeg litt støv av War of the Worlds-vinylen min. Fortsatt herlige greier, selv om den litt særegne sent-søttitalls-synthhælvete-hørespill-stilen ikke helt slår an her hjemme. Vanskelig å forklare greia om du ikke har hørt det, bare lytt og se om du hater det eller ei. The chances of anything coming from Mars is a million to one - but still they come!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar