tirsdag 7. juli 2009

Konsert: Wolves in the Throne Room + Altaar

Konsert på fredagen med ovennevnte band på Garage. Siden det pissregna tidligere på dagen og fortsatt var litt utrygt men samtidig kom til å bli fitte varmt nedi kjelleren var jeg standsmessig antrukket i boots og ganske opprulla bukser. Sistnevnte hjalp ikke en dritt, det var så varmt og fullt der nede at jeg svetta som en gris, ei heller hjalp det å stå forrerst på Wolves med en haug av metallkids pesende oppå meg. Men, first things first.

Altaar si myspace lovte egentlig noe i doom-land, men det de åpna med var en altfor høy innspilling av domkirkeklokker, og så støy som skulle overdøve det igjen. Jeg pleier ikke å vike tilbake for å få øra mine blåst ut, men jeg har et ambivalent forhold til støy, og det ble litt for mye frijazzflinkiseri for meg. Etter en pils utafor stakk jeg ned igjen, og da hadde de endelig gått over til noe doom-greier som var temmelig fett, men ble litt ujevnt inntrykk. Blir sikkert gøy å se om de utvikler seg litt fremfor å hvile tungt på laptop, parogsøtti pedaler og kred.

Så var det Wolves in the Throne Room, eller som én publikummer sa det: "Plei som blækk metl!" (svartmetallere er mine favorittpublikummere, helt ape hele gjengen, og gjerne stappet til randen med kids som er truer than thou. Eller fullvoksne av samme slag. Triste greier). De gjorde nå som de ble bedt, og spilte drittight. Vokalen drukna ut litt, og spesielt den, øh, ene gitaristen (Will Lindsay går jeg utifra) hørte man ganske lite fra bortsett fra da han virkelig skreik ut lungene. I tillegg var det noen møkkaunger som sto og to bilder i et forbanna kjør, trass i Nathan Weavers gjentatte oppfordringer til å slutte å blitze ham i trynet. "De er idola våre!" jeg gir da en god faen, legg bort det forbanna kameraet, hva faen skal man med bilder av en konsert tatt fra midt i publikum uansett?

Sånn ellers var Nathan imponerende hard på gitaren og holdt steinkontroll på lyden, og Will Lindsay bidro også veldig godt til å fylle ut gitarsounden. Bass og trommer var litt rutineprega og litt grøtete, men fortsatt temmelig bra. Ellers låt de mye som jeg har beskrevet i tidligere blogginlegg, og det var en fet konsert uten så mye som trakk ned. Også god lengde på gigen, de ga det de hadde, og man følte seg fornøyd med låtutvalget da de til slutt seig sammen i varmen og gikk av. Bonus at jeg slapp med kun en lett bangover dagen etterpå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar