mandag 1. juni 2009

Afrikanske rytmer

Jess, solskinn idag igjen, og den kule afrikanske familien nede i første etasje spilte kule greier fra hjemlandet eller hva det nå er, og oppfyller enda en typisk stereotypi - som om det ikke var nok at den sniker seg keeflukt mot meg enkelte kvelder når jeg kommer hjem og far står ute og røyker. Uansett så var det moro å kunne stå ute på plassen og spise en is og høre på den typen musikk (som jeg i og for seg ikke har noe godt sjangernavn på, men la oss gi en god faen i stereotypisering og respekt for kulturer og sånn og bare kalle det afrikansk folkemusikk), og det ga meg lyst til å høre litt mer på det idag. Av de få bandene jeg faktisk kjenner til navnet på har man f.eks. Ba Cissoko som jeg så på Roskilde i 2006, som spiller groit, som er et slags gærnt strenginstrument. Det låter uansett sabla kult, med litt sånn snakkesynging over smektende afrikanske rytmer.

Et annet band oppdaga på festival er Kenge Kenge fra Kenya, med et litt mer "typisk" oppsett, masse sang og trommer og glade negre på bass. Å høre på det på skive o.l. lar egentlig ikke musikken komme ordentlig til sin rett, live er det helt forrykende. Men som med mye annen musikk, jo høyere du spiller det, jo nærmere kommer du den fulle konsertopplevelsen.

Men, det er vanskelig å finne nye greier å høre på. Bodde med et par afrikanske karer i et sånt hybelkompleks for en stund tilbake (bosituasjonen var helt grusom, men de var sabla ålreite karer), og han ene ga meg noen tips, men jeg har seff glemt det nå. Burde nesten tatt kontakt med dem igjen bare for å finne ut hvilke skiver jeg skal få fatt på hvor. Ikke det at jeg anklager alle afrikanere for å bare høre på sånt og andre håpløst teite disclaimere.

Var forøvrig i Sofienbergparken igår og griljerte, og da var det et sånn impromptu band med bongotrommer og diverse andre rytmeinstrumenter stabla på beina. Temmelig kult, var nesten som å være i en helt annen europeisk storby. Håper sånt inntreffer oftere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar